Pierwszy z dwudziestu zamówionych pięcioczłonowych tramwajów dotarł już do Neapolu. Turecka Bozankaya pochwaliła się, że dostarczyła pojazd do serca Włoch. Pojazdy mają przede wszystkim obsługiwać nową linię tramwajową, która zostanie reaktywowana w centrum miasta.
Pierwszy z zamówionych wozów dotarł właśnie do Neapolu. – Nowe tramwaje o długości 30,5 metra opracowane w zaawansowanej technologii podniosą standard komunikacji miejskiej. Pojazdy będą miały łączną pojemność 270 pasażerów, dwukierunkową konstrukcję, stuprocentową niską podłogę, dostępność oraz zaoferują wysoką wydajność dzięki możliwości osiągnięcia prędkości 70 km/h – chwali się Bozankaya.
Historia tramwajów we włoskim Neapolu sięga 1875 roku. W tym ponad 3-milionowym mieście do dzisiaj zachowały się już jedynie szczątki dawnej sieci tramwajowej. Obecnie korzystać można zaledwie z dwóch linii – do obsługi których wykorzystywane są 22 tramwaje AnsaldoBreda Sirio z lat 2004 i 2006. Bozankaya z Ankary pokonała w przetargu włoską firmę Hitachi Rail (dawniej Ansaldo). Producent zaoferował pojazdy za ok. 12 mln zł za sztukę.
Neapol zamówił pojazdy pięcioczłonowe. Pod trzema członami zastosowane zostaną sztywne wózki. Tramwaje mają być dwukierunkowe. Wymianę pasażerów mają zapewniać cztery pary podwójnych drzwi i dwie pary pojedynczych drzwi po obu stronach pojazdu. Dostawa pierwszego tramwaju, który ma rozpocząć testy w Neapolu, planowana była pierwotnie w maju 2025 roku. Kontrakt przewiduje następnie dostawy pozostałej części zamówienia realizowane co miesiąc po cztery wozy.
Nasze tramwaje, które wyróżniają się zaawansowanymi systemami jazdy i wysoką wydajnością operacyjną, zapewnią trwałe, komfortowe i nieprzerwane doświadczenie transportowe na ruchliwych liniach Neapolu – podkreśla producent.
Plany przewidują, że część nowych tramwajów będzie obsługiwać dotychczasowe linie. Miasto szykuje się jednak do wykorzystania pojazdów
do przedłużonej w przyszłości linii nr 6 w kierunku Bagnoli oraz Posillipo. Projekt będzie de facto reaktywacją linii tramwajowej. Mimo wszystko prace będą wymagające, gdyż stare szyny w rejonie Chiaia są od dawna przykryte asfaltem. W przeszłości zdemontowano również konstrukcje słupów podtrzymujących sieć trakcyjną.